(",)

LoveHateFollowers

Friday, July 27, 2012

AHmazing Aziz Hazmi

    Newcomers come and go in our entertainment industry; some managed to stay and prove their talents to the crowd but some could not surface that they had to go back to becoming regular again. This is not a problem to a visionary newcomer, Aziz Hazmi who is ever ready with whatever consequences waiting for him in our local TV/Film scene. 
    Hazmi has never craved for cheap publicity or endless controversies for fame access like some other newcomers; "Saya seorang artis yang melakukan kerja lakonan bukan artis yang mencari publisiti", which clearly defines his stand as an entertainer and no attention seeker. Let us take a look at Hazmi's profile before I elaborate the details of my online interview with him okay.

Aziz Hazmi's Profile

Full name : Tengku Hazmi Taqiuddin Tengku Ab Aziz
Stage name : Aziz Hazmi or Hazmi
Birth date : 12th November 1988
Origin : Kuala Lumpur
Status : Single
Height: 165 cm
Weight: 65 kg
Education: -Diploma in Civil Engineering (Graduated)
           -Final year Diploma in Theatre (ASWARA)
Achievement: Anugerah Individu (Karakter Terbaik)
             Festival Filem Pendek Kuala Lumpur 
             48 Hour Film Project (Film: Escape)
Contact Aziz Hazmi
Facebook- Aziz Hazmi Pages

Aziz Hazmi's Work and Appearances

Aziz Hazmi on Sinar Harian, 25th July 2012

 
Aziz Hazmi as Remaja Pilihan Media Hiburan

DiGi Commercial Super Buddyz


Drama Sepuluh (Astro Citra)

Awan Nano (Hafiz AF) music video

Mesti Ada Cinta (Akim AF ft. Fiq Mentor) music video
Kias Ramadhan (Tongkat Mustaqim episode) is his latest project which is on show next Wednesday 11 August 2012 on TV3. 
Kias Ramadhan (Tongkat Mustaqim) 
Wednesday, 11 August at 11 PM on TV3.
Please tune in to TV3 for Aziz Hazmi and tell me what do you think of his star as an actor okay? I am sure Hazmi is up for critics and comments right? 
The Interview

a) Kenapa memilih bidang lakonan dan tidak meneruskan pengajian dalam kerjaya lain?

-Pada mulanya kerjaya itu tertumpu pada bidang kejuruteraan awam, tapi sejak pertama kali ke casting drama dan terpilih untuk berlakon, ia adalah suatu pengalaman yang menerujakan dan semenjak itu minat beralih arah. Namun saya tetap akan menggunakan kedua-dua diploma dengan sebaiknya.

b) Siapakah pengaruh besar dalam bidang lakonan tempatan yang menjadi idola Hazmi?

-Kalau tempatan, dulunya memang Rosyam Nor tapi sekarang adalah Beto Kusyairi. Kedua-dua ada cara tersendiri jadi tak salah kalau nak cakap kedua-duanya.

c) Pendapat Hazmi tentang pendatang baru yang tidak bersandarkan kepada bakat tetapi pada paras rupa sahaja?

-Pendapat peribadi saya, lumrah dalam industri ini yang lebih menumpukan pada raut wajah tapi pada hakikatnya bekerja dalam bidang seni perlu seimbang antara rupa dan bakat. Tapi saya lebih memandang pada bakat walaupun rupa tak seberapa. Contoh yang kita boleh lihat, sinetron Indonesia kerana rupa pelakon tak semengah pun tapi bakatnya besar.


d) Cabaran yang pernah dihadapi Hazmi semenjak mula berlakon dan mengukuhkan nama dalam industri?

-Cabaran itu sentiasa ada, tapi yang paling sukar nak menangkis kritikan orang lain terhadap saya. Tapi saya jenis yang cool, jadi saya buktikan dengan kejayaan saya sikit-sikit, lama-lama orang mula nampak alhamdulillah.

e) Jika diberi peluang untuk mengarah drama/filem, apakah genre dan kisah yang bakal diterajui oleh Hazmi?

-Anda akan cakap saya ini kelakar dan romantik orangnya kalau anda berkawan rapat dengan saya, jadi genre pilihan saya sudah tentulah romantik komedi. Saya tidak menolak untuk mengarah genre yang serius juga, namun cara garapan saya mungkin akan lebih telus dan dekat dengan masyarakat. Gaya lakonan dan pengarahan dari Indonesia banyak mempengaruhi saya, filem mereka adalah realiti kehidupan.

f) Kenapa Hazmi rasa karya Indonesia adalah realiti kehidupan dan bukan seperti karya Malaysia? Bukankah filem kita adalah wajah kita, adakah karya Malaysia masih kurang "wajah" kita?

-Secara jujurnya saya memang suka dengan karya Indonesia, walaupun kadang kala drama sinetron mereka boleh membuat kita semua 'bengang' tatkala menonton tapi cuba lihat pada penyampaian pelakon dan jalan cerita yang lebih telus dengan masyarakat. Tak dinafikan juga, drama dan filem kita juga kadangkala bagus tetapi cerita kita lebih bersifat lari daripada reality sebenar; balik-balik cerita cinta untuk mendapatkan rating dan cerita yang cliche. Saya suka bagaimana seniman Indonesia menjaga tatatertib dalam berseni dari segi sinematografi, pengarahan dan juga lakonan kerana karya tempatan tak banyak menarik perhatian saya lebih-lebih lagi bagi industri filem yang bersifat keuntungan *peace.
Hanis Zalikha

g) Saya mendapat tahu bahawa Hazmi meminati Hanis Zalikha dan sekarang beliau pun sudah terjun ke dalam bidang lakonan. Adakah Hazmi teringin untuk digandingkan dengan beliau dan dalam karya yang bagaimana?

-Saya meminati beliau seperti peminat lain meminatinya, ini bukan jawapan selamat tetapi adalah hakikat. Saya suka personalitinya yang kelakar, cantik itu subjektif. Saya pernah membayangkan untuk berlakon dengan beliau tetapi ianya adalah cerita adaptasi "Ini Vidiyo Saya' ke layar perak tentang bagaimana saya dan rakan mendapat idea nak buat video tersebut sehinggalah dimuat naik di YouTube dan akhirnya kami bertemu *berangan. Buat pengetahuan anda semua, saya tidak pernah berjumpa dengan Hanis Zalikha dan kalau soal gandingan tu, tak mahulah. Kalau boleh digandingkan di luar dunia lakonan mungkin saya nak hihi *kidding.

***The End***


Okay, that is all for my interview with Aziz Hazmi and I wish you all the best in your career. Entertainment industry is going to be cruel to a newcomer like Hazmi but I believe that he will not fail us all. Remember Hazmi, all of us want you to surface as one of Malaysia's best actor one day so please work hard to achieve and to maintain that. I hope that you will keep your reputation clean too because that is how you are going to stay respected and admired. I am looking forward to meet Aziz Hazmi in person one day and insyaallah I would want to work/cooperate with him in a project one day.

 Take care and God bless AHmazing Hazmi!

27 comments:

NARUMI ISOZAKI said...

lorh.. mcm mana ang kenal mamat ni? hee~

Unknown said...

Narumi: wah...berminat eyh? hehehe....kenal kat FB je hehehe

Nick said...

this is a good start..now u have applied what i have been preaching..huhu

Zya Amalis said...

As usual, well written essay,ekkk silap..entry laa...actualy im owwez looking on the way u write ur entry rather than the story itself...hahaha....santai sgt2x...suka...

bout hazmi, erm ntah laa x pernah kenal...n mmg x suka sgt follow up artis2x..just tau gitu2x cukup laa...but i still hope that one day he will become a successful actor, yg penting, ELAKKAN KONTROVERSI;0

Unknown said...

Nick: hehe...alhamdulillah. Hope this will maintain hehehe....

Orked: haha....essay? Haha syukurlah kalau u suka baca blog ni dan cerita-ceritanya hehehe....

Kena kenal Hazmi, rugi kalau tak support beliau daripada sekarang hehehe....

Nick said...

i saw ur comment at rizal page and u put ur link entry there..actually, this is how it's done..read this entry :)

Cara Nak Tinggalkan Link Blog Di Bahagian Komen

Anif Abdullah| AA said...

interview secara formal kah?wah.. actually,tak berapa clear sangat dia ni kat tv.. sebab i pon jarang tgok tv.haha... hope industri filem/drama memberi peluang lebih kepada wajah baru

Unknown said...

Nick: huhu, okay I will read on how to leave a link on a comment box.

AA: hehe, nope via FB je. Ada masa nanti baru nak interview betul-betul hehehe.....semoga AA menyokong bakat baru industri hiburan negara.

eva said...

patulah familiarrrr.. slalu tgk dia.. untung awak jumpa dia lah.. hehehe

suka cara dia jawap soklan awak.. sudah mula minat dgn dia haha.. ;D

Eera Shera said...

peh dpt chance intebiu artis ni hehe...x kenal beliau lg. mungkin boleh kenal2 lepas ni.kena tgk lakonan dia dulu la

Zya Amalis said...

Forever and ever, a must deed for a day, to look and read ur blog, at least i can improve on my english too :)

NARUMI ISOZAKI said...

ahaha.. berminat? dy comel. haha~ kami taw pun sbb pnh tgk dlm video klip akim n fiq je. haha~ =D

Unknown said...

mcm wartawan dah, hehe

~Sal Ismail~ said...

akak da lama x tgk tv (xde tv kat uma sewa), fb pun x berapa nak aktif..~ jd kurang familiar ngn si empunya diri..apa2pun moga dia success sentiasa~

p/s: haha, ya, nnt akak buat comeback ye~ ;p

khairul akmal bin azman said...

azham kawan ngn retis2 je yer!

de lubang dlm lakonan x?

Unknown said...

Eva: wah wah wah....nantikan Drama Kias Ramadhan hari Rabu minggu depan untuk melihat lakonan Aziz Hazmi okay? hehehehe

Eera: hehe...jgn lupa tgk Kias Ramadhan Rabu, 1 Ogos, 11 mlm kat TV3 tau....pastu komen pasal lakonan Hazmi kat sini heheheheh

Unknown said...

Orked: hehe syukurlah ada org suka penulisan saya hehe....alhamdulillah kalau sy dpt bantu anda meningkatkan kemahiran penulisan Bahasa Inggeris melalui blog ini, sy rasa sgt bersyukur hehehehe

Narumi: hehe...Hazmi jd perogol kan? Hahah, kami tak suka watak dia dlm tu, nampak sgt real...mcm dia memang betul2 perogol....jadi maksudnya lakonan Hazmi menjadi la hehehehehe

Unknown said...

amir aizat: wah...itu memang cita2 saya tu hehehehe

Kak Sal: hehe....boleh tgk kat YouTube nanti insyaallah hehehe....terima kaseh kerana menyokong bakat baru dunia hiburan tempatab hehehehe

Unknown said...

Kay: ala kay pun retis gak hahahah!

khairul akmal bin azman said...

xde maknenye..
sape la daku!

R.T.W said...

=.='

I can never go that much with Malaysians artist. I just don't know why.

Unknown said...

kay: haha merendah diri la plak heheheh

R.T.W: hehe...you should try one day...there are those who are very talented...really!

eqbalzack said...

just review his bio, two things same with me;
1) birthday (12 Nov)
2) diploma course (Civil Engineering)

Good luck to Aziz Hazmi.

-eqbalzack.com-

Unknown said...

Eqbal: hehe, thanks for viewing! Wah...ada persamaan huhuhu.....

Abu Bagi said...

Semoga dia sukses dlam bidang yg dia pilih..

Unknown said...

ABU: Thanks di atas kata semangat tu hehehe!

Anonymous said...

dah boleh jadi journalist yang berjaya dah.
insyaAllah.
:)

("-")