(",)

LoveHateFollowers

Wednesday, August 1, 2012

On Air with Zahira Zamri

   
    Fun, Ambitious and Friendly; those three words clearly define Nurzahirah Zamri or Zaza among her friends and family. Zahira Zamri is another uprising TV personality ready to take over the world of journalism in Malaysia but before we go into depth of our online interview, let us take a look at Zahira's profile. 
Zahira Zamri's Profile
Full name: Nurzahirah Bt. Md. Zamri
Nickname: Zaza or Zahira Zamri
Birth date: 6th June 1989
Origin: Pulau Pinang
Hobby: Reading
Educational background:
-SMK Tinggi Bukit Mertajam
-Sains Fizik Kolej Matrikulasi Perak
-Bacelor Komunikasi UPM.

Zahira Zamri on media
Berita Harian, 12 Mei 2012
Mingguan Malaysia, 27 November 2011
Remaja 15 June 2012
 
    Zahira Zamri was one of the Top 20 finalists of Astro's reality TV "On Air", and apparently was still a final year student in UPM when she joined the show. Now let us take a read on Zahira Zamri's experience plus her exclusive advise to all dream seekers of journalism industry out there.

The Interview

*The details of our interview remain in Malay language because I do not want to spoil the pleasure in reading one's experience since it could be lost in translation.
a) Bolehkah Zahira kongsikan pengalaman semasa menyertai program On Air di Astro tidak lama dahulu?

-Saya
 berpeluang menyertai salah satu program realiti di Malaysia dan merasai sendiri pengalaman menimba ilmu pengetahuan bersama hos terkemuka Malaysia, Aznil Hj. Nawawi dan Suhaimi Sulaiman. Saya diberi pendedahan mengenai cabaran dan dunia sebenar bidang pengacaraan yang tidak tentu masa, penuh persaingan, cabaran dan glamor.  

Pengalaman lain yang berharga juga ialah bagaimana menguruskan situasi yang tidak dijangka apabila melibatkan sesuatu yang menjadi tayangan umum kerana jika tidak diatasi dengan baik, ia bukan sahaja melibatkan reputasi hos, malah reputasi stesen TV itu sendiri. 

b) Apakah antara kenangan manis semasa dan selepas menyertai rancangan On Air?
 
-Pengalaman manis adalah ketika para juri mengatakan tarikan utama saya adalah 'suara serta kepandaian menyusun atur kata-kata'. Sesungguhnya pujian yang tidak akan dilupakan kerana diakui oleh hos terkenal Malaysia dan dipaparkan dalam On Air dan bukan mudah kerana saya perlu bersaing dengan beribu orang peserta dari seluruh Malaysia untuk menjadi Top 20 Wanita. On Air menjadi titik tolak kepada impian saya kini kerana sejurus selepas rancangan ini, rezeki saya dalam pelbagai bidang termasuk pengacaraan itu sendiri mencurah-curah. 

c) Apakah cabaran yang dihadapi memandangkan Zahira terlibat dengan program realiti dan pada masa yang sama masih menghabiskan pengajian tahun akhir di UPM?

-Cabaran utama saya adalah dilema sekiranya terpilih menjadi finalis On Air kerana saya perlu menangguhkan pelajaran dan mengikuti pengajian di Akademi On Air selama 3 bulan. Oleh kerana saya belum habis belajar, saya terpaksa menapis peluang dan tawaran kerana tanggung jawab terhadap pelajaran terutamanya tesis dan peperiksaan akhir. Namun segalanya dapat diatasi dengan baik dan alhamdulillah kini saya sudah tamat pengajian dan masih meneruskan impian saya mengejar cita-cita menjadi pengacara TV.

d) Sebagai pelajar jurusan Komunikasi sendiri, apakah kriteria penting yang perlu ada dalam diri setiap pelajar yang ingin mengikuti jurusan ini, adakah personaliti menarik, bakat atau minat? 



-Kesemuanya penting tapi apabila berkata mengenai bakat, tak semua dilahirkan berbakat termasuk saya. Jika disuruh memilih antara bakat dan minat, saya memilih minat kerana dengan minat yang mendalam, seseorang mampu berusaha kuat. Saya berusaha bersungguh-sungguh untuk menjadikan siapa diri saya sekarang. Personaliti yang menarik juga penting kerana fitrah dan realiti dunia seperti ini memang menginginkan mereka yang mampu menarik perhatian dan sedap mata memandang.

e) Untuk mengakhiri sesi temubual kita pada kali ini, apakah nasihat Zahira Zamri kepada rakyat Malaysia diluar sana untuk terus mengejar cita-cita dan impian seperti yang Zahira sendiri lakukan?

-
 Walaupun apa orang kata, walaupun apa saja orang lakukan yang mampu menjatuhkan anda, teruskan usaha. Cita-cita besar sememangnya memerlukan pengorbanan yang besar. Mereka tak tahu apa yang kita lalui tapi Allah tahu dan Dia sentiasa bersama orang yang sabar dan tabah. Jangan menunggu peluang, tapi CARI peluang. Teruskan mengejar impian walaupun terpaksa menongkah arus. Jangan jadi biasa-biasa, tapi jadilah LUAR BIASA.
The End

    Zahira Zamri may not be the winner of the reality TV program but on a journalist's lens she is now officially chasing her dreams. Now the light is on, the camera is set and Zahira Zamri is ON AIR ready to prove her talent as a TV personality; all the best Zahira Zamri!




-Photos are courtesy of Zahira Zamri, copyright is protected. 

30 comments:

Syazwan Che Deraman said...

cantik dan berbakat serta pandai atur masa belajar dan program reality!

dua dua dia dapat!

Azham Vsvc said...

Syazwan: hehe alhamdulillah beliau dapat membahagikan masa dengan bijak hehe....

Nanti nak interview Syazwan boleh?

Wan Ahmad Izudean said...

she's cute! haha

ON AIR tu kan kejam sket. terutamanya time selection.haha

anif abdullah| AA said...

she so cute and talented.haha *wink2

Azham Vsvc said...

Ized: Tak sempat nak tgk program ni, sbb masa tu kita baru start sem baru kt UPM kan? hehehe

AA: eyh apasal korang dua puji Zahira cute ni? haha ada motif tersembunyi ni hehehehe

NARUMI ISOZAKI said...

cantik & sweet! hehe.. x sangka student UPM rupanya. hee~ =)

Aziela said...

What is her outstanding criteria for her to shine in the Malaysian's journalism world?

amir aizat said...

okay dia cute.hehe

Nick Nashram said...

jom tukar pfofession jadi pengacara jugakk..hahaha

Suhami Ahmad said...

sekali imbas atok tengok dia ni nampak macam SUKI OIAM

moh joint contest kad raya dari atok tinggal 2 hari sajok lagi...hihi

http://anaknegori.blogspot.com/2012/07/contest-sapo-nak-kad-rayo.html

Azham Vsvc said...

Narumi: wah ramai yang berminat dengan kecantikan Zahira Zamri la, dan beliau sudah pun bergraduat drp UPM hehehe

Aziela: hehe, ooops let us see what will Zahira Zamri respond to your comment hehehe....

Amir Aizat: hehe...wah lagi seorang ckp Zahira Zamri cute hehe

Azham Vsvc said...

Nick: haha, sanggup nak tinggalkan profesion keguruan? hehehe

Atok: haha....tak perasan la plak hehehe...atok ni promote link nampak? ehehehhe

khairul akmal bin azman said...

maintainance tinggi..
awekks macam tue..

eva said...

seyes dia cantekk!!! pandai pulak tu.. jeles tgk dia.. hehe xper.. jadi inspirasi utk saya.. ;)

ஜ miss klanika ஜ said...

pretty face yet so talented !

Azham Vsvc said...

kay: haha...mana kau tahu Kay? Tak baik tau serkap jrg macam tu huhu...mana tau Zahira ni simple je orangnya haha...

eva: wah...baguslah Zahira bole jadi inspirasi Eva hehe....

Klanika: hehe, a beauty with a brain hehe!

- zuriey - said...

peserta on air rupanya..

Hanie Dew said...

complete package. bukan cantik je tp berusaha bersungguh sungguh capai pe yg dia minat.bukan senang nak bentuk diri sendiri jd apa kita nak jadi.

Azham Vsvc said...

zuriey: hehe...betul tu huhu...

Hanie: hehe, syukurlah kan beliau dilahirkan dengan pakej yg sempurna...dan rezki beliau pun ke arah tu hehehe...

~SaL IjOu~ said...

kagum betul.cantik & bijak.n suka amat ayat last tu.."Jangan jadi biasa-biasa, tapi jadilah LUAR BIASA"~ =)

p/s: akak byk diuji setahun dua ni..skrg tgh perbaiki kembali kehidupan..kesibukan kerja buat akak lupa sebahagian darinya.keep in touch ya~ =)

Ezad Skytech said...

tak layan sgt program realiti on air dulu..tu yg terpinga2 kejap siapa Zahira Zamri ni..hee~

Azham Vsvc said...

Kak Sal: hehe...betul tu sy pon suka kata2 Zahira juga hehe

hurm, besar dugaan akak kan...tak pe la akak, org yg sabar akan dapat reward yg baik2 insyaallah hehe

Ezad: hehe, rilekslah...tak lama lagi Zahira Zamri bakal mewarnai dunia pengacaraan Malaysia heheh

R.T.W said...

Hope the best from her! No more fried banana celebs if more TV reality shows are like her, I guest. And proud to have another UPM graduate. =)

Akue Achik said...

bkas pserta on air? wah....all the best to her.. :)

the malay male said...

baru kenal

Hanie Dew said...

hai azham. kat kg lagi ke.

Yousof said...

Cantik dan cerdik! Bertuah dia dikurniakan bakat sehebat itu kan.. ;

Doakan yang terbaik untuk Zaza.. ;)

Azham Vsvc said...

R.T.W: haha, fried banana celebs? Hehe...insyaallah Zahira Zamri will surface hehe ;)

Achik: hehe...harap2 beliau baca hehe

Malay Male: hehe, mmg sy nak kenalkan melalui blog pun...baguslah objektif tercapai hehehe

Azham Vsvc said...

R.T.W: haha, fried banana celebs? Hehe...insyaallah Zahira Zamri will surface hehe ;)

Achik: hehe...harap2 beliau baca hehe

Malay Male: hehe, mmg sy nak kenalkan melalui blog pun...baguslah objektif tercapai hehehe

Azham Vsvc said...

Hanie: haha yeay da balik Penang semula hehe....

Ucop: ehehe...tak semua dikurniakan pakej lengkap seperti beliau....amin insyaallah Zaza berjaya hehe ;)

("-")