A pilot does not only fly an aircraft for a living but a pilot is responsible to fly a plane full of passengers and cargo in a totally expensive machinery. It is not like a video game where you simply manoeuvre the plane with a joystick because one simple mistake can result in a seriously deadly consequences. Flying air-planes is no leisure business; it is a delicate art of the skills mastered only by the pilots and there is no extra life if mishap happens. I believe that many people out there would want to get a clearer picture on how to becoming a pilot so I have invited Syazwan Che Deraman to talk about pilot training and practice. Now let us take a look at this cadet pilot/blogger profile before we move on to the interview session.
Syazwan's Profile
Full name: Mohd Syazwan Bin Che Deraman
Nickname : Wan
Birth date: 17 March 1991
Origin: Besut, Terengganu
Educational background:
-Sek. Keb. Kg. Baharu, Besut Terengganu
-Sek. Men. Sains Sultan Mahmud, K. Terengganu
-Asia Pacific Flight Training, Kelantan.
Blog: http://www.syazwancdm.blogspot.com/
Nickname : Wan
Birth date: 17 March 1991
Origin: Besut, Terengganu
Educational background:
-Sek. Keb. Kg. Baharu, Besut Terengganu
-Sek. Men. Sains Sultan Mahmud, K. Terengganu
-Asia Pacific Flight Training, Kelantan.
Blog: http://www.syazwancdm.blogspot.com/
The Interview
a) Kenapakah Syazwan memilih untuk menjadi seorang juruterbang dan bukan kerjaya lain?
-Sebenarnya dulu semasa sekolah rendah nak jadi engineer Formula 1, sebab suka tengok Formula 1 dalam TV. Bila di sekolah menengah, kebetulan sekolah dekat dengan airport jadi minat bertukar daripada engineer kepada pilot. Bila di asrama mahupun di sekolah, selalu tengok aircraft take off and landing, jadi timbul minat sejak itu.
b) Bolehkah Wan kongsikan pengalaman semasa melanjutkan pelajaran di Asia Pacific Flight Training Institute?
-Sebenarnya dulu semasa sekolah rendah nak jadi engineer Formula 1, sebab suka tengok Formula 1 dalam TV. Bila di sekolah menengah, kebetulan sekolah dekat dengan airport jadi minat bertukar daripada engineer kepada pilot. Bila di asrama mahupun di sekolah, selalu tengok aircraft take off and landing, jadi timbul minat sejak itu.
b) Bolehkah Wan kongsikan pengalaman semasa melanjutkan pelajaran di Asia Pacific Flight Training Institute?
Bagi flight training kami perlu mengumpulkan 200 flying hours bergantung kepada cuaca, aircraft serviceability dan selalunya mengambil masa selama 25-30 bulan untuk mendapatkan Commercial Pilot License.
c) Apakah antara pengalaman manis dan pahit semasa menjalani latihan penerbangan?
-Pengalaman manis adalah apabila kali pertama menerbangkan aircraft bersendirian tanpa instructor iaitu "my first solo". Memang berdebar tahap maksimum dan pengalaman manis ni berlanjutan apabila kita dapat terbangkan aircraft ke merata tempat ( navigation ). For your information, my longest navigation route was from Kota Bharu to Kerteh, using inland and coastal route ( singgah pulau pulau ).
d)Berdasarkan pengalaman dan latihan sebagai seorang juruterbang bertauliah, apakah kriteria yang perlu ada dalam diri setiap juruterbang?
-Syarat minimum kelulusan akademik yang ditetapkan oleh DCA iaitu Deparment of Civil Aviation Malaysia adalah tidak terlalu tinggi namun melalui pemerhatian saya, mereka yang berkelulusan tinggi dan cemerlang dalam SPM tidak akan menghadapi banyak masalah dalam kelas teori. Setiap juruterbang juga perlu mempunyai disiplin tinggi, mematuhi masa, berfikiran jauh dan good airmanship kerana ini adalah ciri-ciri yang penting bagi majikan.
e) Apakah respons Wan tentang laporan akhbar beberapa minggu lepas tentang kadar pengangguran juruterbang di Malaysia? Apakah pendapat Wan tentang jalan penyelesaian yang patut diambil boleh pihak berkenaan?
-Saya sangat bersetuju kerana ramai yang tidak perasan tentang perkara ini. Ramai yang ingat bahawa jika anda mendapat lesen penerbangan, anda akan ditawarkan pekerjaan secepat mungkin tapi sebenarnya tidak. Untuk mendapat peluang pekerjaan anda mesti sangat kompeten dan memerlukan "kabel" serta resume yang bagus. DCA dan airlines tahu tentang cara penyelesaiannya namun masih dalam peringkat perancangan. Wan rasa DCA perlu meningkatkan had kelulusan minimum dan kadar pengambilan kadet juruterbang pada masa hadapan supaya selari dengan permintaan.
f) Apakah pendapat peribadi Wan tentang kemunculan juruterbang wanita di Malaysia? Rasa tercabar tak?
-Untuk pengetahuan Azham, di tempat Wan sendiri ada beberapa orang kadet juruterbang perempuan, dan daripada pengalaman Wan bersembang dengan mereka, mereka merasakan latihan penerbangan adalah sangat mencabar tapi lama-kelamaan sudah tentu tidak menjadi masalah kerana mereka makin berpengalaman. Buat pengetahuan semua, Air Asia sendiri mempunyai ramai juruterbang wanita dan ada juga yang berpangkat kapten, jadi kesimpulannya juruterbang lelaki dan perempuan sama sahaja.g) Apakah nasihat Wan kepada mereka di luar sana yang bercita-cita untuk menjadi seorang juruterbang?
f) Apakah pendapat peribadi Wan tentang kemunculan juruterbang wanita di Malaysia? Rasa tercabar tak?
-Untuk pengetahuan Azham, di tempat Wan sendiri ada beberapa orang kadet juruterbang perempuan, dan daripada pengalaman Wan bersembang dengan mereka, mereka merasakan latihan penerbangan adalah sangat mencabar tapi lama-kelamaan sudah tentu tidak menjadi masalah kerana mereka makin berpengalaman. Buat pengetahuan semua, Air Asia sendiri mempunyai ramai juruterbang wanita dan ada juga yang berpangkat kapten, jadi kesimpulannya juruterbang lelaki dan perempuan sama sahaja.g) Apakah nasihat Wan kepada mereka di luar sana yang bercita-cita untuk menjadi seorang juruterbang?
-Secara realitinya mengikut keadaan semasa, makin ramai juruterbang yang menganggur jadi kepada mereka yang berminat dan bercita-cita untuk menjadi seorang juruterbang eloklah jika anda memohon di bawah kadet syarikat penerbangan. Pada mereka yang mahu terlibat secara private eloklah simpan niat berkenaan buat beberapa tahun dan yang paling penting jangan berputus asa dan simpan minat itu.
THE END
Thank you so much Syazwan for willing to be interviewed by this journalist-to-be and that is all I had for your reading pleasure this time. Hopefully this blog post would inspire others out there and my humble advice to all aspiring pilots; just when you are high up on the cloud please remember that the ground misses you so much, so come back and visit the earth sometimes okay! Take care and God bless people.
*All photos are courtesy of Syazwan Che Deraman, copyright is protected.
32 comments:
Wow, menarik sungguh entry ni! Hewww. Good job Azham!
Hey, rindu syaz tak? kikiki
Kbai
Syaz: hahah rinduw rinduw rinduw hehehe...cepatlah kembali ke alam blogging hahahaha
Hey Azham,
thank you!.
camne ek wan nak komen.
semua benda yang wan nak kongsikan dah dikongsikan oleh azham.
thanks ye.
maaf la, untuk beberapa last questions tu, wan lambat jawab.
tadi pun last minit jawab sebelum berbuka.
thanks ye Azham.
;)
Syazwan: hehe...tak apa Wan...wan tak perlu ucap apa-apa yeah sebab kerjasama yang Wan berikan sudah cukup memadai hehe....semoga Wan berjaya mendapat satu panggilan daripada airlines tidak lama lagi yang akan membuatkan Wan bahagia hingga ke akhir hayat hehe...lagipun saja je suka2 nak interview orang, nak berlatih jadi wartawan hehe!
woahhhh ! ini sgt kool la azham !
errr cane azham interview wan?
mksudnye by fon/fb/email ke cane? =P
slm ramadhan,
cik ana
azham you're awesome! :)
being a pilot is one of my childhood dream.haha :D tapi tak kesampaian. i'm bad in maths!
anamizu: Syukur alhamdulillah ada yang suka dgn blog entry ni...rasa sangat-sangat terharu bila ada pembaca mcm Ana hehe....
Sy interview guna Gmail je...sebab Syazwan kat Kelantan jadi tak dapat nak interview depan2 hehe...tapi tak kesah guna Gmail/FB inbox pun sangat efisien sebab kita hanya perlu transfer email ke dalam bentuk blog post hehe...
Ized: haha seriously tak suka Math juga hahaha! Dulu masa Form 1 I sendiri agak berminat nak jadi pilot sbb boleh melancong pastu gaji tinggi hehe...tp cikgu ckp kena pandai Math dgn Fizik...oh tidak!!! hahahaha
Wan orang teganu la Azham. tetiba nak betulkan kan. haha.
bestnye post ni. :) byk dh kamu buat interview kan lately.
wahhh....dpt interview pilot!...tahniah! :)
Woahhh...this is awesome Am! Best dapat baca ttg profesion yg hebat, tp jrg diwar2kan.. Thumbs up & all the best to u journalist-to-be & the pilot, Syazwan! =)
-Narumi Isozaki-
p/s: malas nak buka sign in. hehe
I know him! Pernah blogwalking dlu ke blog dia. Hihi!
Akak knal dia. Selalu gak dlu blogwalking ke blog dia. Tp silent reader jew. Huhu!
hehehehe...
aku baca sampai habis
menarik juga
dan mencabar sangat kerjaya pilot nih sebenarnya
ada jugak sahabat berhajat nak jd pilot tp tak kesampaian. now dia sambung kt gmi .
NIZAM: alamak...silap eyh? Maaf maaf maaf hehehe....
Alhamdulillah syukur ramai yang suka dengan temubual yang dijalankan...rasa tak sia2 huhu...terima maseh yea NIZAM!
Atok: hehe...thanks atok...mana tau nanti Atok ada cerita menarik boleh sy interview juga heheh!
Izat: hehe alhamdulillah syukur...rasa puas sangat bila terima komen positif mcm ni...rasa nak buat lebih baik lagi....terima kaseh Izat!!!
Kak Miza: wah...akak pon kenal Syazwan yang ini...ingatkan kenal Shazwan si pilot yang sorang tu aje hahahaha!
Hans: Terima kaseh di atas kesudian membaca sampai habis...saya sangat sangat sangat hargainya hehehe....
Klanika: hehe...tak pe simpan dulu cita2 tu...mungkin tak dapat waktu sekarang...tapi lepas ini akan dapat kan? hehehehe
bagus la ada interview camni. atleast tau la jgk pengalaman & info tentang juruterbang ni.. dulu pernah bercita-cita nak masuk KTU tp interview xlepas sbbnye kecik sgt.. xsesuai, jadi terkuburlah impian tu ;(
babycomel: alhamdulillah syukur...tu la ramai sebenarnya yg berminat nak jadi juruterbang tp tak berapa tahu informasi yang betul...dan kebetulan pula ada sahabat blogger yang merupakan bakal juruterbang...then senanglah kerja sy hehehe
hee..aq mmg selalu masuk blog wan ni dulu...:D
> minat nak jadi pilot tapi aq tak suka FIZIK...HAHA~
perkongsian pengalaman yang baik dari mr syazwan... baguslah walaupun kita tak berada dalam bidang tersebut tetapi dapat tahu sikit2 pun jadilah.
mr azham mmg ada talent jadi wartawan lahh :-)
sangat bagus utk yg bercita2 nak jd pilot tu bila baca ni...diaorg dpt pengetahuan awal tentang dunia pilot...;p
Ezad: hehe...tu la Syazwan ni sangat popular hehehe...samalah aku tak suka Fizik dgn Math hahaha!
Malay Male: hehe...syukur alhamdulillah....lama gak cari idea nak menyoal dan mengarang blog post ni hehe...amin insyaallah nak jadi wartawan sambilan nanti ;)
Aishah: hehe...harap2 begitulah hehe....senang mereka nak buat pilihan hehehe ;)
Wow! igtkn syazwan tu lebih tua..rupany sebaya..agak terkejut msa bca profile td..uhuhukk..
hati mesti kental nii..nmpk mcm best je tp sbnrnya..kalo sy tak terbang la air craft..tgn dok mnggeletar je..uhuhu
best giler bro...gaji pon masyuk.pengalaman awesome
bgus nye wartawan ni! Goodjob
pernah kenal dia...sempat chatting zaman2x x matured dulu, n guess he wont recognize me...
btw, pilot? kalau dpt sorg best ni..hahaha
Achik: kan kan kan? I selalu ingat Syazwan ni lg tua drp I..rupa2nya sebaya! hahahaha
Edy: haha kayo kan kalau jadi pilot? Untunglah huhu....
amiraizat: hehe...alhamdulillah syukur!
Orked: hehe..amboi gatai noh! hahaha....
hahaha
formal benor jawapan ekau jang
hahaha
Hans: kekekeke, segan plak rasa haha!
oh. you are journalist-to-be ke? patutlah petah semacam je menaip dekat blog ni. pelik gak tiba-tiba nak interview wan ni. haha. al kisah.
izzatiliyana: haha xde la kita bakal cikgu tp berangan nak jadi wartawan part-time...tu skrg tgh berlatih hahhahaha!
Post a Comment