(",)

LoveHateFollowers

Thursday, August 23, 2012

Kinds of Death

:Background Music:
Lenka-Gravity Rides Everything

    We are all going to die someday; some die thinking, some die trying and some die dying. If I were given the chance to choose the kind of death for myself then it would be so difficult; I just want to die gracefully that it should not hurt so seriously. Drowning in the water is the most feared kind of death for me, getting cramped in a car-crash is second, murdered is third, falling off a high building is fourth, getting a heart-attack is fifth and the list goes on and on and on. I know that we can never cheat death because it is already fated in Luh Mahfuz but can I ask for my death to never be so painful? I have strayed so far and I know that I am going to die a very sickening death unless I repent for all of my wrongdoings and Allah forgive my mistakes; which does not appear to be happening any time sooner because a typical slave like me will always delay on the good things like forever and ever!

Now tell me in less than 100 words the kinds of death that you fear and why? 

13 comments:

依之汉 said...

Wahh! Baru sahaja saya membaca buku Selasa bersama Morrie oleh Mitch Albom. Sungguh ia memang mengagumkan saya. Isi dan gaya bahasa yang mudah, namun mampu mengingatkan kita bahawa, satu hari nanti, mungkin hari ini atau esok, kita pasti mati. Dan kematian itu pasti datang bagi tiap makhluk yang hidup.

Kematian? Sama seperti kamu, saya takut saya mati dalam keadaan tidak beriman kepada Allah. Sungguh takut! Takut dosa menimbun banyak tak sempat taubat! Astaghfirullah'azim. Sebab itu kita disuruh membaca doa mati dalam Islam.

Dan saya tidak ingin mengetahui atau berfikir bagaimana saya akan mati jika diberi pilihan, kerana itu.

Nick Nashram said...

i cant imagine people who are dying in electric chair like prisoners.. being strapped and executed in the electric chair because of the horrendous crime they have committed..that's is the worst way to die..thousand of electric volt running in your veins..it's really excruciating...

Umar Kadir said...

saya harap saya mati dalam iman. dalam keadaan sudah menyempurnakan setiap urusan di dunia. insyaAllah

Azham Vsvc said...

Izham: hehe...that's a really nice book! Sebab mmg I tau mati itu pasti jadi kita tak boleh elakkan, jadi kalau manusia diberi pilihan untuk cari cara terbaik untuk mati apalah agaknya pilihan mereka?

Hurm semoga semua umat Islam di dunia ini dimatikan dalam iman, dimatikan dalam Islam dan dikurniakan syurga insyaallah!

Nick: hehe, that's painful! The pain is beyond my imagination but for real they really suffer!

Umar: hehe...semoga kita sama-sama mati dalam iman...takutnya menghadapi kematian, amalan masih tak cukup...dosa bertimbun!

Muhammad Saiazuan Norhalik said...

100 words?

accident! coz i wont stand a chance to say tata to everyone because speed kills me!!!#ouchh

Azham Vsvc said...

Zuan: betul aku takut mati sbb accident gak tp tu la...kita manusia biasa mana boleh main pilih2 cara kematian kan? hehehehe

anamizu kaito said...

MATI. tu la kan mati mana boleh
pilih2 camne cara kita nak..
cuma m'hrpkan supaya x mati dlm
ape cara yg menyakitkan mcm ape
Azham tulis tu la.. mati lemas/
mati exiden / mati kene letrek chair
tu ke. ishh xnakla camtu T___T




slm syawal :)

Azham Vsvc said...

Anamizu: hehe takut kan bila cakap pasal mati? Semoga pada saat kematian kita tu kita benar2 bersedia dan dimatikan dalam iman Islam. hurm...mesti akan rasa sakit juga huhuhuhu....

amir aizat said...

orang paling bijak adalah orang yg sentiasa mengingati mati :)

Azham Vsvc said...

amir aizat: betul tu...sebab tu sy nak selalu mengingati mati hehe...nak menginsafkan diri ;)

Akue Achik said...

sesungguhnya Allah itu Maha Penerima Taubat.. :)

kind of death that I fear? mati tiba2 tnpa sempat minta ampun kat mak..huhu..naunzubillah..

Aishah Jahirah said...

mati itu pasti....cara kematian je yg kita xkan tahu...kalau boleh xmo la mati dlm keadaan yg memalukan,menakutkan n sewaktu dgnnya. insaf berckp soal kematian ni..

Azham Vsvc said...

Acik: haa...takut gak tu mati tanpa sempat bertaubat dan tak dapat minta maaf drp ibu bapa...ish meremang bulu roma sekarang ni ...

Aishah: hehe...kan kan kan? mati itu pasti huhu....alhamdulillah dapat membangkitkan rasa keinsafan dalam diri setiap pembaca saya ;)

("-")